Impressie Joure 7 juni 2018



 

 

Flevokust Haven: eerste vrachtschip meert binnenkort af!

Zoals we eerder berichtten zijn we in opdracht van Provincie Flevoland hoofdaannemer voor de aanleg van overslaghaven Flevokust Haven.

Nu, anderhalf jaar verder liggen het haventerrein en de door ons gebouwde golfbreker ten noorden van Lelystad aan en op het IJsselmeer en nadert het project zijn eindfase. Terwijl we hard werken aan de voltooiing van dit oer-Hollandse stuk landwinning zal binnen enkele dagen het eerste vrachtschip in de multimodale haven afmeren en aanmeren aan de eerste 200 meter kade die gereed is.

Het project bestaat uit de aanleg van een buitendijkse multimodale overslaghaven met containerterminal met daaraan gekoppeld een industrieterrein ten noorden van Lelystad. Met de haven versterkt Flevoland haar positie aan het water als logistiek knooppunt. De haven komt te liggen op hoofdvaarroutes van het westen naar het noorden van Nederland met aansluiting op de Europese transportcorridors. Door vervoer over water zijn er minder vrachtauto’s over de weg nodig waardoor de nu zwaarbelaste infrastructuur wordt verlicht. Ook vormt Flevokust de start van Lelystad als een te ontwikkelen agrarische hub: een centrale plek voor transport en overslag van agrarische producten uit Flevoland naar internationale havens. 

Klik hier voor de impressie die Omroep Flevoland maakte.

Illustraties Provincie Flevoland 

 

Wegenbouwers van de toekomst

Evenals vorig jaar ontvingen we donderdag 8 maart tachtig eerstejaars studenten civiele techniek van de HAN in Arnhem. Verdeeld over twee bussen reed de eerste groep ’s ochtends naar kantoor Lelystad en koerste de tweede groep naar Flevokust, nabij Lelystad.

Nadat de studenten welkom werden geheten, en na een korte inleiding over het bedrijf, kregen ze een boeiend hoorcollege over asfalt en de productie daarvan.  Aansluitend konden ze in het laboratorium aan de hand van diverse boormonsters uiteenlopende soorten en samenstellingen asfalt bekijken. Vervolgens brachten ze een bezoek aan de asfaltcentrale.

Op Flevokust werd na het welkomstwoord aan de hand van een powerpoint presentatie uitleg gegeven over project Flevokust. Een nieuwe buitendijkse multimodale overslaghaven waarvoor we land hebben gewonnen van het IJsselmeer. Deze werkzaamheden voeren we als hoofaannemer uit in opdracht van Provincie Flevoland, gemeente Lelystad, Rijkswaterstaat, Waterschap Zuiderzee en CTU.

Na de lunch wisselden de groepen van locatie. 

Mogelijk liepen hier de wegenbouwers van de toekomst tussen, en uiteraard bieden wij, zoals we altijd doen, graag enkele stageplaatsen aan voor ‘mouwopstropers’ die willen werken in een dynamische organisatie binnen een uitdagende omgeving.

Wij kijken terug op een geslaagde dag.

 

 

 

 

Speeltoestellen voor verzorgingsplaats Lonnekermeer

Ter gelegenheid van het verstrijken van de looptijd van prestatiecontract Oost-Nederland-Oost (Hengelo) hebben we maandag 5 maart drie houten speeltoestellen aangeboden die op verzorgingsplaats Lonnekermeer aan de A1, hmp 163,8 Re nabij de Duitse grens zijn geplaatst.

Met veel voldoening hebben we gedurende de contracttermijn vijf jaar lang prettig samengewerkt met opdrachtgever Rijkswaterstaat en dit zal worden voortgezet in het nieuwe prestatiecontract in dezelfde regio echter district Noord (Zwolle).

Districtshoofd Helma van de Voort en projectmanager Marc Eichner van Rijkswaterstaat onthulden samen met projectmanager Bert Berends van Gebr. van der Lee de drie toestellen en gezamenlijk maakten ze direct daarna van de gelegenheid gebruik om de speeltoestellen in gebruik te nemen.

          

Viaduct Haskerveldweg Knooppunt Joure

Het was een indrukwekkend gezicht: maar liefst 192 wielen waren er per brugdek voor nodig om deze te verplaatsen en in te rijden in het nieuwe viaduct Haskerveldweg bij Joure.

Vrijdag 2 maart zijn de buitenste twee dekken van elk 1120 ton op de eerder geplaatste landhoofden bevestigd, zaterdagochtend 3 maart werd het middelste - en laatste - deel (815 ton) door Sarens ingereden waardoor het knooppunt er bijna een viaduct bij heeft. Zo ver is het nog niet, de op- en afrit en de snelweg die er onderdoor komt te liggen moet nog worden aangelegd maar de contouren van het nieuwe knooppunt worden duidelijk zichtbaar. 

Daar was het publiek uit de omgeving getuige van en het trotseerde de winterse kou om het spektakel, onder leiding van ons als hoofdaannemer, van dichtbij te bekijken. Daar waren we op voorbereid en daarom boden we alle belangstellenden een stevige kop erwtensoep of een warme bak koffie en een gevulde koek aan en tijdens de werkzaamheden kon men vragen stellen over het proces, materiaal of bijvoorbeeld de samenstelling en werking van snelhardend beton.

   

 

      

   

   

   

   

 

 

 

 

  • 1
  • 2