Pilot om veiliger te werken op de vluchtstrook

Categorieën:

Gebr. van der Lee is op woensdag 15 oktober 2025 een bijzondere pilot gestart op de A30. Het doel: laten zien dat digitaal bewegwijzeren met DRIPs een veel veiliger en effectiever alternatief kan zijn voor fysieke omleidingsborden tijdens werkzaamheden op rijkswegen.

Minder werken op de vluchtstrook waar dit kan

Tijdens deze proef zijn tientallen omleidingsborden vervangen door DRIPs en tekstwagens. Hierdoor hoeven collega’s minder vaak op de vluchtstrook te zijn om de fysieke omleidingsborden op en af te draaien. Dit bespaart zo meer dan 400 vluchtstrookmomenten en vermindert aanzienlijk het risico van aanrijding.

Sinds 2024 wordt door PPO team BOC Zuid gekeken naar werkzaamheden op de vluchtstrook. Hieruit is naar voren gekomen dat de grootste veiligheidswinst te behalen is door werk op de vluchtstrook te voorkomen waar het kan. Deze zogenaamde bronaanpak om risico’s te verkleinen is de basis van de pilot op de A30.

“Prio 1 bij ons is de veiligheid van de mensen buiten. Daar doen we alles voor.”

Onderbouwd met verkeersdata

Eerdere verkeersmetingen op de A30 laten zien dat grootschalige omleidingsroutes slechts door een klein deel van de weggebruikers wordt gebruikt. Veel verkeer gebruikt een andere, zelf of door navigatiesystemen gekozen route. Daarmee zorgen de fysieke borden vooral voor extra werk op de vluchtstrook, met een hoog aanrijdrisico en slechts beperkte meerwaarde.

Bennie Wessels, Gebr. van der Lee: “De meeste bebording wordt direct naast de rijkswegen geplaatst. In de pilot wordt dit tot een minimum beperkt en dat scheelt gedurende 2 nachtafsluitingen honderden momenten.” Als uitvoeringscoördinator heeft Bennie een belangrijke rol gehad bij de totstandkoming van de proef. “Prio 1 bij ons is de veiligheid van de medewerkers buiten, en daarbij doen we er alles aan om te zorgen dat iedereen weer veilig en gezond thuis kan komen. Dat is uiteindelijk het belangrijkst.”

De inzet van DRIPs bespaart zo’n 400 vluchtstrookmomenten

Maarten Mugge, verkeersmanager bij Gebr van der Lee, voegt hieraan toe: “Bijna elke bordlocatie die we besparen betekent niet 1, maar 4 momenten minder dat er op de vluchtstrook hoeft te worden gewerkt. De bebording wordt namelijk voorbereid, de avond van de nachtafsluiting zelf opgedraaid, na de nachtafsluiting weer afgedraaid en weer gedemonteerd.”

Samenwerken aan een veiligere toekomst

De pilot is in samenwerking met het PPO ON Wegenteam en verkeersteam IRON van Rijkswaterstaat. Sebastiaan Besseling is hier als projectadviseur Integrale Veiligheid Rijkswaterstaat PPO nauw bij betrokken. “Vanuit PPO vinden wij het belangrijk om samen met de opdrachtnemer kritisch te blijven kijken naar richtlijnen die bijdragen aan de veiligheid van onze medewerkers en de weggebruikers buiten. Dit initiatief is daar een goed voorbeeld van waar RWS in samenwerking met Gebr. van der Lee inzicht wil krijgen in een mogelijke optimalisatie van de richtlijn.”

Rijkswaterstaat monitort de pilot op doorstroming van weggebruikers. Ook wordt gekeken naar gedrag nabij de SLOT-afsluiting en de intensiteit op het wegennet. De resultaten worden vergeleken met eerdere nachtafsluitingen waar nog wél fysieke borden werden geplaatst.

De resultaten van de pilot worden begin 2026 verwacht en dragen bij aan landelijke richtlijnen voor veilig werken op snelwegen.

Boven: situatie in de pilot met omleidingsroute aangegeven met DRIPs (A30 HRL). Onder: de omleidingsroute zoals die met fysieke borden zou zijn aangegeven (A30 HRL).