Het verkeer rond bedrijventerrein H2O en Wezep neemt toe, dus actie was nodig. In een indrukwekkend project werden de A28-toe- en afritten verplaatst, nieuwe viaducten en wegen aangelegd, en de verkeersveiligheid flink verbeterd. Het resultaat? Een beter bereikbare regio met minimale verkeershinder tijdens de bouw. Ontdek hoe dit ambitieuze plan Wezep klaarstoomt voor de toekomst.
Het verkeer op de wegen wordt steeds drukker, en de komende jaren zal deze druk alleen maar toenemen. Dit is al goed merkbaar op bedrijventerrein H2O. Om de bereikbaarheid van het bedrijventerrein te verbeteren en de verkeersveiligheid in het dorp Wezep te verhogen, nam de gemeenteraad van Oldebroek in september 2018 een belangrijk besluit: het bestemmingsplan ‘Aansluiting A28’ werd vastgesteld. Dit was het startsein voor een grootschalig project.
Op 14 maart 2019 bekrachtigden de provincie Gelderland, de gemeenten Hattem, Heerde en Oldebroek, Rijkswaterstaat en Ontwikkelingsmaatschappij Hattemerbroek B.V. hun samenwerking met de ondertekening van een overeenkomst voor de aanleg van een nieuwe aansluiting tussen Wezep en het bedrijventerrein H2O op de A28. Dit ambitieuze project had als doel de bereikbaarheid van het bedrijventerrein aanzienlijk te verbeteren.
Een van de meest ingrijpende maatregelen was het verplaatsen van de bestaande toe- en afritten van de A28 met circa 1,5 kilometer naar het noorden, zodat ze directer aansluiten op het bedrijventerrein. Hierdoor wordt het zware vrachtverkeer dat dagelijks van en naar het bedrijventerrein rijdt, uit het dorpshart van Wezep gehouden. Om de dorpskern verder te ontlasten, legden we parallel aan de A28 een nieuwe provinciale weg aan.
De realisatie van deze nieuwe toe- en afritten vereiste de bouw van twee indrukwekkende viaducten over de snelweg. Een voor autoverkeer en een voor fietsverkeer. Voor deze viaducten voerden we maar liefst 150.000 kubieke meter zand aan, waarop we de wegconstructie plaatsten. Uiteraard gebruikten we voor de asfaltering ons eigen asfalt uit de molen in Lelystad. Om de verkeersstromen veilig te begeleiden, plaatsten we drie nieuwe verkeersregelinstallaties (VRI). Langs de A28 zijn bovendien drie portalen met bewegwijzering en signalering geïnstalleerd en werd nieuwe openbare verlichting aangebracht.
Daarnaast onderging Wezep zelf ook een transformatie. De bestaande eenbaansrotonde bij de Rondweg werd een efficiënte turborotonde met twee rijbanen, wat de doorstroming aanzienlijk verbeterde. Aan de noordwestzijde realiseerden we een nieuw stuk provinciale weg parallel aan de A28 , dat via een nieuwe rotonde aansluit op de N308 en de Zuiderzeestraatweg.
Het project werd met een bijzondere prestatie afgerond: zonder noemenswaardige verkeershinder. Slechts één weekendafsluiting van de A28 was nodig, maar dit weekend werd tot in de puntjes benut. In een zorgvuldig gecoördineerde operatie combineerden we diverse complexe werkzaamheden. Het oude viaduct Voskuilerdijk werd in een indrukwekkend tempo gesloopt, waarna direct de zware liggers voor de twee nieuwe viaducten op hun plek werden gelegd. Tegelijkertijd verwijderden we twee verouderde portalen over de snelweg en vervingen we deze door gloednieuwe exemplaren.
Maar daar hield het niet op. Gedurende datzelfde weekend werden ook werkzaamheden aan de openbare verlichting, bewegwijzering, signalering en geleiderail uitgevoerd, waardoor alle elementen naadloos op elkaar aansloten. Nadat deze intensieve operatie succesvol was afgerond, werden de nieuwe toe- en afritten in recordtijd afgebouwd en opengesteld voor verkeer, wat zorgde voor een soepelere doorstroming. De oude toe- en afritten werden onmiddellijk afgesloten, waardoor ruimte ontstond voor de afronding van de laatste fases van het project.