In april 2024 heeft Rijkswaterstaat de raamovereenkomst voor het onderhoud binnen het natte areaal van het Amsterdam-Rijnkanaal aan ons gegund. Dit perceel omvat de bruggen en sluizen binnen het Amsterdam-Rijnkanaal, waaronder de Prinses Irenesluis.
Het Amsterdam-Rijnkanaal, met een totale lengte van 72 kilometer, is één van de drukste vaarwegen ter wereld. Jaarlijks varen er zo’n 100.000 schepen over dit kanaal. Naast belangrijke transportader voor het goederenvervoer is het kanaal ook belangrijk voor het watermanagement binnen Nederland, zoals het afvoeren van overtollig water en het reguleren van de waterstanden.
Het doel van dit contract is het uirvoeren van de variabele onderhoudswerkzaamheden aan de kunstwerken (bruggen en sluizen) om zo de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het areaal te garanderen. Al het werk binnen de raamwerkovereenkomst wordt op basis van minicompetitities tussen de aannemers als nadere overeenkomsten verdeeld. Dit maakt het een bijzonder contract.
De werkzaamheden omvatten vooral werktuigbouwkundige en industriële automatiseringswerkzaamheden met aarnaast een klein gedeelte aan civiele werkzaamheden. In eerste instantie wordt dan misschien niet meteen de connectie gelegd met Gebr. van der Lee, toch hebben we ervaring met soortgelijke werkzaamheden.
Het project loopt vanaf 19 april 2024 en heeft een looptijd van 4 jaar, tenzij het budget van €15 miljoen euro eerder op is.