Het asfalt is in 1998 voor het laatst door ons vervangen. Nu zijn we voor Groot Onderhoud weer terug aan de Oostranddreef in Lelystad. Een zeebodem als ondergrond brengt in Flevoland specifieke uitdagingen zoals verzakkingen met zich mee. Desondanks is de deklaag van de Oostranddreef pas na 26 jaar aan vervanging toe.

In opdracht van gemeente Lelystad zijn wij gestart met Groot Onderhoud aan de Oostranddreef. De werkzaamheden aan de ringweg gaan verder dan alleen een verse laag asfalt. Ook de weginrichting wordt aangepast. Zo stroomt het verkeer straks veiliger en soepeler door en is er meer ruimte voor groen.

Turborotondes

De werkzaamheden verlopen volgens schema. Inmiddels is de rotonde bij de Heralaan opnieuw geasfalteerd en zijn de dek- en tussenlaag in de eerste werkvakken gefreesd. Tegelijkertijd is begonnen met de aanpassing van de kruising met de Nieuwe Waterweg. Hier wordt het fietspad verlegd en worden de opstelvakken en rijstroken aangepast.

De huidige rotonde bij de Pauwenburg/Breedenburg wordt een turborotonde. Deze rotonde zorgen voor een soepele en veilige doorstroom van het verkeer omdat weggebruikers voor het oprijden al moeten kiezen voor de juiste rijstrook.

Meer ruimte voor groen

Met het Groot Onderhoud aan de Oostranddreef maken we de weg klaar voor de toekomst, afgestemd op het verkeersaanbod. Er is minder verkeer dan oorspronkelijk bij het ontwerp van de ringweg verwacht werd. Daarom wordt een groot deel van de Oostranddreef nu smaller gemaakt.

Doordat we op een aantal plekken de volledige asfaltconstructie inclusief fundering verwijderen, wordt de middenberm verbreed. Zo is er meer ruimte voor groen en kan water bij hevige regenval beter worden afgevoerd. Daarnaast wordt een faunapassage voor amfibieën gerealiseerd. Een aantal bushaltes wordt beter toegankelijk gemaakt met het toepassen van speciale tegels voor visueel beperkten.

Werk in fases

Op de Oostranddreef worden de dek- en tussenlagen gefreesd. In de onderlaag zijn slakken toegepast. Omdat dit restproduct van de staalindustrie de neiging heeft om uit te zetten zijn op sommige plekken scheuren in de funderingslaag ontstaan. Deze delen worden met bakfrezen verwijderd.

Bij enkele kunstwerken wordt de SAMI-laag vervangen. Dankzij dit membraan kan er geen water tussen het beton en asfalt komen. De Oostranddreef wordt voorzien van een deklaag van steenmastiekasfalt (SMA). Dit type asfalt is goed bestand tegen wringend verkeer en gaat daarom lang mee.

De uitvoering van het Groot Onderhoud is in acht fases verdeeld. Er wordt in meerdere vakken gewerkt om te zorgen dat eventuele overlast zo klein mogelijk blijft. Afhankelijk van het weer zal het werk in voorjaar 2025 gereed zijn. We verwachten dat de Oostranddreef dan weer 26 jaar vooruit kan.

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11