Maar liefst zes maanden verbleef ons baggerschip Marinus G op de werf in Werkendam, waar een intensieve verbouwing plaatsvond. De Marinus G is vernieuwd en uitgebreid. Het belangrijkste onderdeel? Een beunvergroting die het schip nóg efficiënter maakt.
Oorspronkelijk kon de Marinus G zo’n 3.500 m³ aan baggersediment vervoeren. Dankzij de vergroting is daar nu zo’n 1.000 m³ bijgekomen, zo’n 12 duizend kruiwagens extra. Dit is gerealiseerd door het verplaatsen van het voor- en achterschot, waardoor het schip aanzienlijk meer lading per reis kan meenemen – een forse winst in capaciteit.
Met het plaatsen van zogenoemde kalfsdekken op het bestaande dek is het schip daarnaast ook nog eens met ongeveer één meter verhoogd. Hierdoor mag de Marinus G nu zo’n 70 cm dieper in de vaarweg liggen.
Er zijn verschillende ballast- en olietanks verwijderd, waar nu een zestal slibtanks van zijn gemaakt. Zo kan de volledige breedte van het schip gebruikt worden, mocht dit noodzakelijk zijn. Voor het correct reinigen van deze nieuwe slibtanks, zijn ook aanpassingen gedaan aan het Jet-systeem. Hierdoor kunnen deze tanks goed schoongehouden worden.
Naast de uitbreiding van de beuncapaciteit is ook het poop deck, oftewel het verhoogde achterdek, doorgetrokken, waardoor die binnenruimte is vergroot. Deze ruimte is slim opgedeeld: een deel kan in de toekomst dienen als hut, terwijl het andere deel mogelijk wordt ingericht als fitnessruimte voor de bemanning. Zo blijft de bemanning fit en vitaal tijdens hun aanwezigheid op het schip. Voor warme zomerdagen komt er zelfs een klein zwembad op dit verlengde poop deck, perfect te gebruiken voor verkoeling.
Ook op technisch vlak zijn er flinke stappen gezet. Zo beschikt de Marinus G nu over een eigen hydraulische kraan op het voorschip. Hiermee kunnen zware materialen eenvoudig aan boord worden gehesen, wat bijdraagt aan de zelfredzaamheid van het schip.
De vergroting van de Marinus G is zo’n 12.000 kruiwagens extra
De boegkoppeling is vervangen door een dubbelwerkende variant. Zo kan efficiënter worden gewerkt. Tot slot is er groot onderhoud uitgevoerd.
De verbouwing van de Marinus G was ingrijpend, maar bovenal succesvol. Het schip is nu volledig klaar voor de toekomst en kan met trots weer uitvaren voor nieuwe baggerwerkzaamheden. Een prestatie om trots op te zijn!